'Rosetta' blog 3: Istraživanje površine

r-2Danas, 19. avgusta, navršava se trinaesti dan od kako je evropska sonda 'Rosetta' stigla do komete 67P/Čurjumov-Gerasimenko. Još četiri dana sonda će na visini od sto kilometara opisivati neobičnu trouglastu putanju, što bi trebalo da joj pomogne da načini mapu površine Čurija i odredi joj gustinu i distribuciju mase, što je neophodno za sledeći korak spuštanja i pokušaja da se uđe u orbitu oko njenog jezgra.

Stranci preplavili Petnicu

DSC 0476Letnji programi u Istraživačkoj stanici Petnica realizuju se punom parom. Međutim ono što ovo leto razlikuje od prethnodnih jeste broj učesnika programa iz inostranstva.

„Persona“ koja će da reši problem obaranja malezijskog aviona u Ukrajini

p9Primetio sam da svake godine makar jednom pišem o sovjetsko/ruskim špijunskim satelitima, čije se verzije i nove generacije iz godine u godinu prepliću i namerno unose zabunu u svaki pokušaj normalne klasifikacije. Danas bih ovaj text posvetio jednom ’mrtvom’ satelitu koji su Rusi softverski osposobili da ponovo proradi i njegovoj ulozi u medijskom ratu oko obaranja malezijskog ’Boeinga 777’.

Padaju zvijezde

14-72-21-0-F-156

Evo malo fotkica: dva Perzeida koje sam ulovio dok sam snimao startrailse. A šaljem i konjunkciju Venere i Jupitera.

Miodrag Sekulić - nove fotografije

Sunce-detalj

Poznati srpski astrofotograf Miodrag Sekulić , koji je i jedan od osnivača AD Alfa, obradovao nas je svojim novim astrofotografskim radovima. U pitanju su fotografije Sunca u H-alfa delu spektra, kao i fotografija Meseca u noći kada je bio u takozvanoj Supermesec poziciji u odnosu na Zemlju

Teška “Angara” će za vreme prvog starta izbaciti u geostacionarnu orbitu maketu korisnog tereta

Raketa-nosača teške klase “Angara–A5”, čije je prvo lansiranje planirano u decembru 2014. sa kosmodroma Pleseck, izbaciće na geostacionarnu orbitu maketu korisnog tereta. Uz minimalne dorade, moguće je njeno korišćenje za lansiranje kosmičkih brodova sa ljudskim posadama.

ALMA otkriva dvostruku zvezdu, sa vrlo čudnim protoplanetarnim diskom

eso1423a
Astronomi su uz pomoć teleskopa ALMA (Atacama Large Millimeter/submillimeter Array) otkrili pomahnitali protoplanetarni disk gasa koji kruži oko dve mlade zvezde u binarnom sistemu HK Tauri. Najnovija posmatranja teleskopa ALMA pružaju nam do sada najjasniju sliku protoplanetarnog diska oko binarnog zvezdanog sistema. Novi rezultat nam takođe pomaže da objasnimo zašto toliki broj vansolarnih planeta – za razliku od planeta u Sunčevom sistemu – ima čudne, ekscentrične i nagnute orbite. Rezultati će biti objavljeni u časopisu Nature 31. jula 2014. godine.

Jupiter, Venera i avion

Copy of IMG 6981Bilo je baš lepo! David je došao sa svojim refraktorom od 150 mm i najprije pogledali Jacquesa, a onda sačekali Veneru i Jupitra. U početku smo ih gledali malo kroz maglinu oblaka, a onda se noć polako pretvorila u sjajno jutro pa su se planete vide jasnije sve dok se nisu izgubile u svetlosti Sunca.

Zašto Sovjetski Savez nije uspeo u istraživanju Marsa?

M-5Jedna od nepresušnih tema kada se raspravlja o istoriji kosmičkih letova jeste ’neuspeh’ Sovjetskog Saveza u istraživanju Marsa. Naravno, reč je o relativnom neuspehu: SSSR je uspeo da na površinu Marsa pošalje tri sonde – uključujući i prvu misiju koja se meko spustila na Crvenu planetu – kao i pet brodova koja su uspela da šalju naučne podatke iz planetne okoline. Međutim, nijedna od ovih misija ne može da se posmatra kao potpuno uspešna a sa naučne strane iole značajnija od američkih misija ’Viking 1 i 2’ ili ’Mariner 9’. S druge strane, SSSR je uspešno istražio Mesec i Veneru, postigavši vrlo značajne nauče uspehe. Zašto se Mars tako odupirao SSSR-u?

Vesti sa Medunarodne kosmičke stanice

ISS

Stručnjaci NASA-e predlažu nekoliko godišnjih kosmičkih letova na MKS, kaže drektor Instituta medicinsko-bioloških problema (IMBP) Igor Ušakov. Prvi godišnji let na MKS planirano je da krene u proleće 2015. Ruski kosmonaut Mihail Kornienko i američki astronaut Skot Keli (Scott Kelly) će se posle 12 meseci provedenih u orbiti, vratiti na Zemlju u proleće 2016....

Perseidi 2014. iz Kruševca – izveštaj

Kao i prethodne 4 godine, i ove godine AU “Eureka” organizovalo je javno posmatranje Perseida sa Bagdale. Ove godine Mesec je pravio male probleme prilikom posmatranja, ali svakako smo imali šta da vidimo na ovoj akciji.

Izlazak Sunca po mesečini

sunrise mt sevice-500

Izlazak Sunca po mesečini na preko 2000 metara i pozdravi iza Rima od Danila Pivata.

Moj kanu i ja

kanu

Ljubitelja astronomije ima raznih, ali možemo ih svrstati u dve osnovne katergorije. Jedni su oni koji vole astronomiju, a drugi koji vole astronomiju i sve ostalo.

Noćno nebo sa Fruške gore

Pogled sa Popovice na Novi Sad i VeternikSinoć sam otišao na Frušku da napravim nekoliko noćnih snimaka iste. Vratio sam se sa ova dva (i još par bez zvezdanog neba).

Perzeidi ne posustaju

Perseidi-348-komI prošla noć donijela je odlične rezultate za bosansko-hercegovačku meteorsku mrežu koju vode AD Orion i Federalni hidrometeorološki zavod Sarajevo.

Ruski fantomski satelit nastavlja sa tajanstvenim orbitnim manevrima

GonecKad je sve počelo – niko sa sigurnošću ne zna. Ali zna se da su američke špijunske antene na Grenlandu registrovale da je za prošli katolički Božić jedna prepravljena balistička raketa uzletela i u kosmos ponela tajni teret Ruske armije. Ni prvi ni poslednji jer slične isporuke idu još od 2005. Zašto je to zadalo, a i danas zadaje, bolne migrene mnogima na Zemlji?

Strana 1 od 332